MetJetOnline

Adverteren op Facebook; zo gaat het je wat opleveren!

Vrijwel elke ondernemer die ‘iets’ doet met Facebook heeft er eens over nagedacht: adverteren op Facebook. Logisch. Want het is laagdrempelig en relatief goedkoop. Met de nadruk op relatief. Wie zonder plan van start gaat, heeft namelijk kans op een respons van ongeveer 0%. Ik kan het weten, want ik ben zo’n type om ‘eerst te doen en dan te denken’.  En dat heeft me al veel geld gekost. Too bad? Voor mij misschien. Jij kan er echter je voordeel mee doen.

Directe sales is no go
Stap 1 is dus om goed na te denken over je doel. Heb je als strategie directe sales (het ouderwetse ‘cold calling’) dan kom je wellicht van een koude kermis thuis. Directe verkoop op Facebook kan je namelijk vergelijken met een verkoper aan je voordeur. Ben jij dan geneigd om te kopen? Tenzij het voor een goed doel is, is het antwoord waarschijnlijk “nee”.

Maak ambassadeurs van je kennissen
Je doet er beter aan om de klanten te ‘vangen’ in je funnel. Facebook heeft daar zelf een conversietrechter voor gemaakt, die veel overlap heeft met het See, Think, Do & Care model dat ik vaak gebruik bij het uitzetten van een content strategie.

De Facebook trechter maakt visueel inzichtelijk welke stappen je moet nemen in het advertentie traject.

1. Adverteren op demografische gegevens of interesses.
Doel: klikken naar de website.

2. Retargeten websitebezoekers 30 dagen.
Doel: pagina likes bevorderen.

3. Adverteren op pagina likes & website bezoekers.
Doel: achterlaten e-mail in ruil voor winactie, korting of een waardevolle weggever.

4. Adverteren op de e-mailadressen.
Doel: verkoop!

1. See
In deze fase is de klant passief. Er is nog geen aankoopintentie aanwezig. Ze weten ‘ergens’ wel dat er producten of diensten bestaan die hun leven fijner maken. De urgentie om te kopen is echter nog niet voldoende aanwezig.

Hoe bereik ik de ‘See’ doelgroep?
Adverteer op demografische gegevens of interesses. Maak een advertentie die mensen naar je website stuurt. Informeer de doelgroep in je advertentie op een enthousiaste, laagdrempelige manier over specifieke producten en laat ze doorklikken naar de website voor overige info. LET OP: zorg dat je facebook pixel werkt!

2. Think
De fase waarin nadenken wordt getriggerd. Potentiële klanten ergeren zich de dagelijkse gang van zaken en gaan op zoek naar een oplossing. Als we het op de juiste manier aanpakken, gaan ze in deze fase over tot actie.

Hoe bereik ik de ‘Think’ doelgroep?
Dit kan op twee manieren. 1) Ga je websitebezoekers van de afgelopen 30 dagen retargeten. Dit kan pas wanneer er voldoende mensen (minimaal 1000) vanuit je advertentie op je website zijn gekomen. Pas daarna start je de volgende advertentie. Deze richt zich uitsluitend op bezoekers vanuit je vorige advertentie en ‘vraag’ je simpelweg om een pagina like. Het is geen rocket-science, dat je nu de eerste stap in het ‘bonden met je klanten’ hebt gezet. Het schijnt namelijk dat fans van jouw pagina daadwerkelijk een stapje verder zijn in het aankoopproces. Daar gaan we aan werken!

Manier 2) is om te adverteren op pagina likes & website bezoekers. Nu je doelgroep al eens op je website is geweest en je pagina leuk vindt, kunnen we wel spreken dat de kou van de lead af is. Lauwwarm zou een betere benaming zijn. Het is dus tijd om wat extra’s te geven in ruil voor meer informatie. Jullie kennen je eigen doelgroep het beste, maar ik weet van een campagne uit het verleden dat échte waarde altijd werkt. Het voordeel? Je geeft een beetje van je kennis weg, maar houdt er fans aan over. Bijkomend voordeel: met een advertentie als deze kan je jouw e-mailbestand flink vergroten.

3. Do
De potentiële klant wordt een klant-in-wording. Dit doen we door on- en offline nóg beter af te stemmen op de behoefte van de doelgroep.

Hoe bereik ik de ‘Do’ doelgroep?
Door te adverteren op de ontvangen e-mailadressen. Dit is het moment waar je naartoe hebt gewerkt: verkopen! Door alle mensen in je mailinglijst regelmatig te mailen, ga je verkopen. Stel een mail op die een mooie balans kent tussen enerzijds inspiratie en anderzijds aanbod. Verwerk altijd een mooie aanbieding in de mail. Want het is een gegeven dat een tevreden klant altijd weer terugkomt.

Zoals je ziet is het adverteren op deze manier anders dan ad hoc wat promoten. Vooraf moet je goed nadenken over je doelgroep, interesses, acties, beeld & tekst. Eigenlijk niets anders Experimenteer hier ook mee, want het is financieel ook interessant. Een doorklikpercentage (CTR) van 4% kost minder dan een CTR van 2%. Je hebt de advertentie dan immers minder goed op je doelgroep afgestemd. Uiteindelijk levert je deze manier van adverteren meer op dan zichtbaarheid alleen. Het levert je een database met waardevolle informatie op: e-mailadressen, behoeften en inzichten. Rest mij nog één ding… Toitoitoi!

0