MetJetOnline

Bereik je favoriete doelgroep door ‘magazine-denken’

Nog voor ik de sprong durfde te nemen en ging ondernemen kwam ik de term al tegen: magazine-denken. Dat is inmiddels dus zo’n 7 jaar geleden. Het is een manier van denken die ik tot op de dag van vandaag nog gebruik. Niet alleen bij mijn klanten, maar ook bij mezelf. Of moet ik zeggen: juist bij mezelf? Hoe dan ook, magazine-denken helpt je vooruit. Het helpt om een band te smeden met je doelgroep, geeft structuur, continuïteit, regelmaat en zorgt voor herkenning. En dat is precies wat je wilt. Toch?

Geen ‘foute verkoper’
Je gaat aan de slag met magazine-denken als je het doel en je doelgroep hebt bepaald. Maar vooral nadat je jouw verhaal hebt staan. Het magazine-denken geeft handen en voeten aan jouw verhaal. Je gaat het opbreken in kleinere stukjes, waardoor het interessant wordt voor je doelgroep. En waardoor het voor jou niet als een enorme last voelt om jouw verhaal over de bühne te brengen. De tijd van de salesman in zijn grijze pak en foute haircut is immers voorbij nietwaar?

De bladformule van jouw favoriete magazine
Magazine-denken dus. Pak je favoriete magazine er eens bij. Waarom lees je die zo graag? Wat trekt je aan? Welke rubrieken zorgen ervoor dat dit magazine elke periode weer als vanzelf in je mandje of brievenbus belandt? Zijn het de thema’s? Is het de tone of voice? Heb je de bladformule van jouw favoriete magazine er wel eens op nageslagen?

LINDA.
Zelf lees ik, net als menig andere vrouw, de LINDA. in één ruk uit. Waarom? Ik houd van de losse stijl, de favorieten, de zware onderwerpen die toch luchtig worden beschreven, de verlaten vrouwen (waarbij ik altijd denk ‘hoe dan’?!) en natuurlijk Amber. Die haar seks avonturen op vermakelijke manier op schrift weet te zetten. Als je de bladformule van LINDA. bekijkt, blijkt dat zij niet geloven in ijkpersonen, maar een eigen koers willen varen op basis van een sterke identiteit en de wil om het anders te doen. En kijk ik naar mezelf: juist. Ik voel een overeenkomst. Laat daar precies de kracht in zitten.

Een blanco papier
Je kiest voor een magazine, omdat je herkenning in terugleest. Omdat de onderwerpen je aanspreken en de toon jou een fijn gevoel geeft. Dat kan jij ook met jouw merk. Geef jezelf een kwartier om hierover na te denken en pak daarna een blanco papier en pen. De vervolgstappen komen hierna.

Gedachten ordenen
Heb je nagedacht? Mooi? Schrijf je merknaam nu in het midden van het vel papier en schrijf alle woorden die in je opkomen bij het noemen van je bedrijf hieromheen. Dit heet eigenlijk mindmappen, maar we zijn nog steeds aan het magazine-denken. Zijn er woorden die je kunt clusteren? Dan is er sprake van een rubriek en de woorden kunnen je onderwerpen zijn.

3 voor het werk van één!
Ik zal je een voorbeeld geven: een strategisch ontwerpbureau maakt ‘mooie dingen’. Dit zijn niet altijd projecten die een korte doorlooptijd hebben. Door het op te knippen en er een rubriek ‘dit doen wij’ en ‘work in progress’ van te maken heb je al twee 2x een onderwerp om over te schrijven. Bovendien houd je de aandacht van de doelgroep vast, want je hebt ze geprikkeld met een sneak preview en ze de belofte gegeven dat je hier later op terugkomt. Zo werkt het ook met bijvoorbeeld een interview. Als je tijdens het interview foto’s maakt, dan heb je de afbeeldingen, een citaat uit het interview én het interview zelf. Dat is dus 3 updates voor de prijs van 1!

Terug naar het magazine-denken. Er zijn 4 stappen te nemen:

  1. Kies het soort magazine dat je wilt zijn. Dit geeft houvast bij het bedenken van alle content. Wil je een vakblad zijn of een lifestyle blad? Wetenschappelijk, opinie, nieuws of reality?
  2. Welke thema’s wil je hanteren? Nieuws, fun-facts, persoonlijk, redactioneel, columns, herkenning of inspiratie? Tip: kies er meerdere en wissel ze af. Dit zorgt niet alleen voor meer balans in je updates, maar ook voor mooier plaatje.
  3. Wat is je tone of voice?
    Informeel of formeel? Direct of juist life? Persoonlijk of heel zakelijk? Geef je informatie of inspiratie? Genoeg om over na te denken dus.
  4. Rubrieken. Er zijn zoveel rubrieken te bedenken die jou houvast geven om aan de slag te gaan. Om je een beetje op weg te helpen kun je ’15 content ideeën die wel werken’ downloaden.

Geen moetje meer
Wanneer je het magazine-denken onder de knie krijgt, zul je merken dat het bedenken van content voor jouw merk leuk wordt. Het is geen ‘moetje’ meer, maar een feestje. Althans, dat vind ik het nog elke keer dat ik mensen mag begeleiden in dit proces. Na afloop krijg ik steevast de reactie; “ik dacht veel te moeilijk.” True. Het is niet zo moeilijk, je moet het alleen zien. En als je daar hulp bij nodig hebt, laat het dan vooral weten. Naast magazine-denken vind ik gevraagd en ongevraagd advies geven namelijk het allerleukste dat er bestaat 😉

 

p.s. loopt jouw hoofd inmiddels al over van de toffe ideeën, maar weet je niet hoe je nu verder moet? Het werkboek helpt je om een ijzersterke contentkalender op te stellen. Dacht, misschien goed om te weten.

0