MetJetOnline

Bonden met je potentiële klanten? Zo doe je dat!

Heb jij je weleens afgevraagd waarom je klanten, jouw klanten zijn? Waarschijnlijk, omdat je retegoed bent in je werk. Maar ook ‘iets’ jullie verbindt. Dat kan een persoonlijke band zijn, een voorliefde voor wijn of het maken van roadtrips. Maar je kunt ook een bron van inspiratie zijn. Laat ik het anders stellen: de opdracht wordt vrijwel nooit gegund op basis van slechts één van deze factoren. En, in het kader van jouw online zichtbaarheid, leg ik graag uit hoe je deze balans ook terug kunt brengen in je content. De perfecte formule als je het mij vraagt ?

Waarde
Grofweg zou 40% van de content die je deelt waarde moeten bevatten. Dit artikel is er 1. Ik leg je immers uit hoe jij de perfecte formule toe kunt passen. Andere contenttypen om waarde te delen met je doelgroep zijn: how to’s, FAQ, unieke content met een hulpgedachte en nieuws uit de branche.

Connectie
Naast het delen van waarde wil je ook connectie maken met je doelgroep. Je wilt verbinden. Of: gelijkgestemden vinden. Dit kun je bereiken door een vraag te stellen, een discussie op gang te brengen of een competitie op poten te zetten. In elk geval zou zo’n 30% van je content verbinding op moeten leveren. Tip van Jet: De antwoorden die je krijgt op je vraag of discussie, kun je op een later moment weer gebruiken voor een artikel om waarde te delen.
Een van mijn favoriete contenttypen voor connectie is het delen van persoonlijke content. Wie ben jij? Wat typeert jou? Waar hou je van? Waar kom je graag? Zomaar wat voorbeelden die een mooi beeld geven van wie jij bent.

Inspiratie
Waar zouden we zijn zonder social media, musea, dagelijkse dingen en jou? In elk geval inspiratieloos. Elk mens moet zo nu en dan geprikkeld worden. De een ziet in een pak melk bij het ontbijt elke dag wat anders, maar een ander heeft echt meer nodig. Inspiratie is niet te vangen. En al helemaal niet te kaderen. Inspireer anderen met jouw verhaal, met succesverhalen, met een voor- en na, met mooie plaatjes of inspirerende quotes. Natuurlijk moeten ze dicht bij jezelf liggen, maar dat spreekt voor zich. Toch?

Promotie
De laatste 10% van je content mag je besteden aan promotie. Deel. Die. Successen. Zonder gekheid. Natuurlijk ben je niet alleen maar aan het zaaien. Je wilt ook wat bereiken met alle tijd en moeite die je in bovenstaande balans stopt. Het uiteindelijke doel: mensen die je dienst af gaan nemen of zich op zijn minst inschrijven voor je nieuwsbrief. Speaking off: schrijf je hier in om mijn nieuwsbrief te ontvangen ?

Uiteindelijk gaat het erom dat je wilt verbinden en vinden. Ja, juist in die volgorde. Want jouw potentiële klant voelt zich na alles wat er van jou voorbij is gekomen verbonden. En zijn ze dan op een later moment een keer op zoek naar iemand die retegoed is in zijn of haar werk: dan hebben ze jou!