MetJetOnline

Contentmarketing: wat is het en wat doet het?

De afgelopen jaren is het begrip contentmarketing sterk in opkomst. Sinds 2011 wordt er steeds vaker over gesproken. Als mensen mij vragen wat ik doe, zeg ik eigenlijk altijd ‘contentmarketing’. Sommige gesprekspartners beginnen driftig te knikken: they know what to expect. Bij anderen zie ik een groot vraagteken reizen. Contentmarketing: wat is dat? Daarom bedacht ik dat een artikel hierover wel tof zou zijn. Ready? Fasten your seatbelts!

Contentmarketing betekenis
Contentmarketing omvat alle soorten marketing waarbij ‘content’ – inhoud of informatie voor de consument – wordt gemaakt en verspreid. Die content kan zowel tekstueel als audiovisueel zijn. Bijvoorbeeld nieuws- en blogberichten, casestudy’s, handleidingen, video’s en infographics. Dit is wat Wikipedia er over zegt. In basis worden er geen onwaarheden gezegd, maar ik herken mezelf er niet helemaal in. In mijn ogen is contentmarketing namelijk meer dan maken en verspreiden van inhoud of informatie.

Sweet spot vinden
Als ik het zelf uitleg, zeg ik altijd “contentmarketing is het vinden van de sweet spot. De brug die de verbinding maakt tussen dat wat jij wilt vertellen en het verhaal dat jouw klanten graag willen horen.” Dat dit in de praktijk nog best lastig is, blijkt wel uit het feit dat er nog zoveel ‘schreeuwers’ op de kade staan. Het is anno nú niet meer interessant om het alleen maar over jezelf te hebben. Klanten willen wel weten wie je bent, maar toch niet direct?!

Contentmarketing is net daten
Niet voor niets wordt contentmarketing ook wel vergeleken met daten. Je begint rustig en bouwt het langzaam op. Je leert elkaar kennen, tast af wat de ander kan waarderen en wat he-le-maal niet. Waar praat je samen over tot de zon weer opkomt? Kortom: wat zijn jullie gezamenlijke interesses? Dat is waar contentmarketing in mijn ogen om draait. En daarmee weet je dus ook meteen wat het doet.

Nieuwsgierig maken en prikkelen
Contentmarketing zorgt ervoor dat je gaat bonden met je doelgroep. Dat ze het gevoel hebben dat jij hoort wat ze zeggen. Wat hun struggles zijn. En met een oplossing komt natuurlijk. Niet meteen. Dan zouden we weer terugvallen op sales anno 1995. Nope. Contentmarketing is all about teasing and attracting a defined audience. Ofwel: het is het nieuwsgierig maken en prikkelen van jouw favoriete doelgroep. Klinkt easy. Toch?

Vallen en opstaan
Niets is minder waar. Contentmarketing gaat gepaard met het zogenoemde trial-and-error. Het is vallen en opstaan om te begrijpen hoe jouw doelgroep in elkaar steekt. Geen mens is toch hetzelfde. Hoezo zou een hele doelgroep dat wel zijn? Daar wint de aanhouder het. Probeer uit te vinden wat ze beweegt. Wat ze lezen, wie hun vrienden zijn, welke programma’s ze interessant vinden, welke auto ze rijden (of juist niet), hoe ze hun vrije tijd invullen, aan welke kennis ze behoefte hebben en meer hiervan.

TLC does the trick
Na het lezen van dit artikel wordt wel duidelijk: contentmarketing gaat niet over één nacht ijs. Het is een zoektocht naar de sweet spot. En wie dit met heel veel geduld, liefde en toewijding aanpakt wint straks de hoofdprijs: een loyale klantenkring.