MetJetOnline

Instaproof; het werkboek!

Eerst was daar het succesvolle boek Instaproof, waarin Kirsten Jassies met collega-expert Joyce Nafzger praktische tips en succesverhalen voor insta(nt) succes op Instagram deelt. Twee jaar na dit succes komt zij met haar follow-up: Instraproof werkboek. Oh, yes; praktische opdrachten om jouw ‘zo-zo’ Instagram account om te zetten in een strategische lead magneet. Aangezien ik met mijn 400+ volgers wel wat tips kan gebruiken, mocht ik het werkboek testen én reviewen. Thanks Kirsten!

De eerste indruk?
Het is een dun werkboek. Zou dit voldoende zijn om écht te werken aan je merk? Na het doorbladeren van het werkboek ben ik aangenaam verrast. De eerste snelle blik stemt mij enthousiast: heldere opbouw, goede uitleg en waardevolle tips. Hier en daar ervaar ik overlap met mijn eigen werkboek. De beruchte fundering van doelgroep, concurrentie en doelstellingen. Ofwel: ‘bezint eer ge begint’. Ha!

Doelgroep
interessant aan dit hoofdstuk is de manier van kijken naar je doelgroep. Volgers vs. gewenste volgers. Met andere woorden: voldoen jouw huidige volgers aan het ideaalbeeld van jouw favoriete klant? Yes? Keep up the good job! No? Werk aan de winkel. Bepaal wie je wilt bereiken en maak dit zo specifiek mogelijk. Op basis van al deze specifieke eigenschappen, kun je vervolgens gaan zoeken naar ideale klanten. En hun volgers. En hun hashtags. Afijn. Je begrijpt vast wat je te doen staat…

Concurrentie
Een van de vragen die ik altijd stel bij een inspiratiesessie is: “wie inspireert jou?” Niet om af te kijken of te jatten, maar om je te laten inspireren. Waarom vind je bepaalde profielen superinteressant, kijk je reikhalzend uit naar de verhalen van dat account of klik je anderen steeds vaker weg? Het heeft alles te maken met de juiste brug slaan. Kirsten adviseert om eens per jaar een concurrentieonderzoek te doen. Denk hierbij aan volgers aantallen, engagement rate, beeldtaal en gebruik van hashtags. Wat is interessant, waar zie je een trend en wat laat je graag aan je voorbijgaan? Go check it out!

Doelstelling
De doelstelling bepaalt in zekere zin de invulling van je profiel. Ga je voor sales, dan is shopping op Instagram een absolute must have. Werk je liever aan je klantrelatie, dan is de interactie frequentie een goede om regelmatig te meten. De meeste klanten waar ik voor werk, willen hun zichtbaarheid vergroten. Of dat lukt, kun je natuurlijk zien aan het aantal volgers, de interactie en het bereik.

Content
Ben je al langer bezig met Instagram, maar wil je een professionaliseringsslag maken? This is your moment! Bekijk in je archief welke stories en berichten het goed hebben gedaan. Welke waren dit? Wat was ‘gemene deler’? Als je dit weet te achterhalen heb je het eerste thema wellicht al te pakken. Zelf werk ik met ‘magazine-denken’ en ook hierin zie ik veel overlap. Een goede tip van Kirsten is om te focussen op maximaal 3 thema’s. ‘Anders raken je volgers het overzicht kwijt.’ En dat wil je niet.
De meeste content die goed scoort voldoet aan een van de volgende elementen: waarde (kennis delen), connectie (band opbouwen), inspiratie (inspireren) en sales (verkopen). Wat scoort goed bij jou? Zorg naast de inhoud ook voor het visuele aspect. Welke kleuren gebruik je? Wat is de tone of voice? Welke lettertypen en emoji’s ter ondersteuning?
Vervolgens neemt dit praktische werkboek je mee in alle content vormen die Instagram te bieden heeft:

  • De profielpagina
  • Je berichten feed
  • Stories + hoe en waarom je ze uitlicht
  • Reels
  • IGTV
  • Livestreamen

Al deze vormen ga ik in deze review niet toelichten, want dat lees je terug in het werkboek. Wat ik er wel over wil zeggen: ze zijn enorm uitgebreid en super praktisch!
Ze sluit het werkboek af met praktische tips om te groeien op Instagram en buiten Instagram, over het vinden van de juiste hashtags (functioneel, branche, persoonlijk en lifestyle), planningstools en handige apps. Last but not least zegt Kirsten wat ik al een tijdje ervaar: adverteren op Instagram is een must als je jouw bedrijfsprofiel wilt laten groeien.

Vollédig Instaproof
Na het lezen en vooral doén van Instaproof werkboek is de gemiddelde ondernemer ineens een heel stuk wijzer. Zelfs ik heb nog een paar tips ter harte genomen (de app om nieuwe hashtags te vinden; zó handig + vaker mijn cijfers controleren). Het is leuk om door te nemen, voelt niet als een ouderwetse les op school, maar meer als een adult playground om Instagram eigen te maken. Letterlijk dan. Want wie er voor iedereen wil zijn, is er voor niemand. Behalve Kirsten dan; zij is er voor iedereen die van Instagram een succesvol marketingkanaal wil maken. She nailed it.