MetJetOnline

Instagram: de 5 grootste vooroordelen ontrafeld.

Wie regelmatig iets post op instagram weet: het onderschrift (of de caption) is een veelbesproken onderwerp. Kort of juist lang? Zakelijk of persoonlijk? Helemaal niets? Wanneer je googelt op ‘Instagram Caption Tips’ is de kans groot dat je zo’n 172.000.000 artikelen, rapporten, hacks, tactieken en gimmicks vindt. En ze beloven allemaal betere betrokkenheid, meer volgers of meer inzicht in het gevreesde algoritme. Tijd om te kijken wat er gezegd wordt. In dit artikel maak ik de 5 grootste vooroordelen met de grond gelijk. Ready. Set. Go.

#1 > Instagram is voor afbeelding, niet voor tekst
Woorden en bijschriften op Instagram bieden context. En dat is wat we willen! Woorden bevatten emotie en kunnen de ervaring van een lezer verrijken. En woorden zorgen ervoor dat jij die felbegeerde verbinding met je publiek op kunt bouwen. Het beste is een goede balans tussen lange, middellange en korte bijschriften. Maak om die reden altijd gebruik van tekst, om je publiek aan je te kunnen binden. Laat aan alles zien dat jij je publiek als geen ander begrijpt. Hiervoor ga je eerst even terug naar de roots van je merk en waar je voor staat. Je stem. Je persoonlijkheid. Dit zorgt voor authenticiteit en empathie. Belangrijke onderdelen waar het gaat om het opbouwen van een loyaal publiek.

Zeg niet alleen wat je doet, maar leg uit hoe en waarom je het doet. It’s all about telling your story well! Dit doe je door zo levendig te vertellen, dat jouw lezers het bijna kunnen voelen, proeven en zelfs ruiken. Een goed voorbeeld? IJs. Serieus? Jazeker! Het is mooi weer, dus de kans dat we de ijsjes weer voorbij zien komen is groot. Wat zou er meer opvallen wanneer je zo’n foto plaatst? Een onderschrift met een ijs-emoji en de tekst “lekker ijsje” of een écht verhaal. Zo een als deze:

Toen ik een jaar of 6 was, gingen mijn zus en is elke zondagmiddag met vader langs de cafetaria op de hoek voor een softijsje. Met of zonder discodip, het werd ons ritueel. Vandaag reed ik met mijn kleine meisje langs onze oude buurt en wat denk je? De cafetaria zit er nog steeds! Tel daarbij op dat het superlekker weer was en je weet: ijsjestijd! Niet alleen smaakte het net zo lekker, het bracht mij terug naar die zondagen toen ik klein was. Ik bedacht me daarom geen seconde en maakte deze selfie mét dochter en mét ijsje voor de cafetaria. Natuurlijk direct even doorgestuurd naar mijn vader. Wat denk je? Hij vond het helemaal leuk!

Natuurlijk moet je het een beetje aanpassen naar jouw favoriete publiek, maar het geeft maar aan dat je met woorden je update enorm kan verrijken. Uiteindelijk gaat het niet om het aantal woorden, maar om het kennen van je publiek (misschien vinden ze het wel leuk om te fotograferen of misschien vinden ze het leuk om een ​​langer ondertiteld verhaal te lezen). Je publiek houdt er echter van om inhoud tot zich te nemen. Om die reden is authenticiteit ook zo belangrijk. Wees bewust en begrijp de pijnpunten van je publiek en pas je bijschriften daarop aan

#2 > Het tonen van persoonlijkheid op sociale media is onprofessioneel
Waar ik ook kom: dit is een vraag die standaard gesteld wordt. Volkomen onterecht als je het mij vraagt. Laat ik de vraag eens omdraaien: Waarom ben jij op Instagram te vinden? Om inspiratie op te doen, om te zien wat je vrienden en familie van plan zijn, om accounts te volgen die passen bij jouw levensstijl, of om iets nieuws te leren? Grote kans dat het om een van deze redenen is. We volgen  accounts die een gevoel of ervaring overbrengen die we leuk vinden, accounts waarvan we vinden dat onze waarden op één lijn liggen en accounts waar we meer van willen zien, leren en waarmee we ons willen verbinden.

En dat is precies de reden waarom persoonlijkheid en, daar is ‘ie weer, authenticiteit zo belangrijk is. Want ongeacht of je nu een eigenaar van een klein bedrijf, een beïnvloeder of zelfs een organisatie bent. Mensen doen zaken en verbinden mensen. Daarom zal het tonen van persoonlijkheid op Instagram je niet onprofessioneel maken. Het maakt je juist menselijk en benaderbaar. Instagram geeft bedrijven een kans om ‘los te komen’ en te luisteren naar en te praten met hun publiek en er nog meer over te leren.

#3 > De beste manier om het succes van Instagram te meten, is door volgers
Het lijkt zo aantrekkelijk: veel volgers. Toch zit er een heel groot verschil tussen het hebben van 50.000 volgers die geen enkel gevoel bij jou of je organisatie hebben (verkeerd publiek) publiek, of een fanbase van ‘slechts’ 1.000 die loyaal zijn, contact maken en je verder kunnen helpen. Ik weet wel waar mijn voorkeur naar uit zou gaan.

Bedenk altijd dat jouw rekeningen niet worden betaald door de het aantal volgers of likes, maar wel door de juiste conversie. En daarvoor heb je het juiste publiek nodig. Richt je daarom liever op de groeisnelheid van je account (wie bereik je meer? Zijn ze het type publiek dat je wilt? En zo niet, wat zou je dan moeten aanpassen?), En hoeveel verkeer je Instagram mogelijk naar jouw website. Instagram is een langdurige, consistente gamechanger. Het gaat verder dan zo nu en dan een leuke post plaatsen. Wie een loyaal publiek aan zich wil binden moet rekening houden met maanden van toewijding. Het kost tijd. Er is geen snelle oplossing. Maar goed voor ogen te houden wie je publiek is, wat jij te vertellen hebt en je persoonlijkheid mee te laten, ben je op weg om een ​​geweldige community om je heen en je merk op Instagram te bouwen.

#4 > Verbergt het Instagram-algoritme je berichten?
Een tijdje terug zag je op veel accounts een afbeelding voorbij komen van een bedrijf genaamd Eastwood met de tekst “THIS IS A TEST! Instagram has been limiting our post so no more than 7% of our followers see them. This can be difficult, especially for small businesses like ourselves. If you see this post, please simply like it and comment ‘yes’. This will help to improve our ranking and ensure Instagram begins showing our posts to all of you. THANK YOU

Ik kan me goed voorstellen dat je begint te twijfelen na het lezen van zo’n bericht. Zeker als je veel tijd en moeite stopt in het opbouwen van een impactvolle feed. Gelukkig kan ik stellen: dit is niet waar! Instagram heeft op basis van bovenstaand bericht een officiële  verklaring afgegeven: “Wat in je feed wordt weergegeven, wordt bepaald door de posts en accounts waar jij de meeste interactie mee hebt. Daarnaast spelen andere factoren mee, zoals de tijdigheid van berichten, hoe vaak je Instagram gebruikt en hoeveel accounts je volgt.” Op zich dus heel verklaarbaar en als je er langer over nadenkt ook heel logisch. Als je alle updates te zien krijgt van iedereen die je volgt, zou je echt he-le-maal gek worden. En je account direct verwijderen.

In tegenstelling tot een aantal jaar terug, zijn er nu steeds meer bedrijven vertegenwoordigd op Instagram. Daarnaast hebben zij meer dan 1 miljard actieve gebruikers. Naarmate het publiek groeit, zal de competitie om zichtbaarheid toenemen. Laat je hierdoor niet afschrikken. Er zijn nog steeds veel nieuwe merken en bedrijven die een loyale aanhang op Instagram creëren en daar dagelijks omzet en klanten uit weten te halen.

#5 > Overstappen op een Instagram-bedrijfsprofiel heeft een negatief effect op je account in het algoritme
Hier kan ik kort en bondig over zijn: Nope! Sterker nog: er zitten juist veel voordelen aan het overschakelen naar een bedrijfsprofiel. Ten eerste heb je toegang tot de analyse van Instagram, zodat je belangrijke gegevens kunt zien over je volgers. Bijvoorbeeld wanneer ze online zijn, welke inhoud ze het leukst vonden en hun demografische gegevens. Superhandig wanneer je jouw bedrijf wilt laten groeien Instagram.

Daarnaast vind ik het zelf een enórm voordeel dat je met een bedrijfsprofiel je posts vooraf kunt inplannen. Geen zorgen meer over wat je nú weer moet plaatsen, maar heerlijk op een moment dat het jou uitkomt alles inplannen. Tools als later en preview maken dit mogelijk. Een bijkomend voordeel vind ik dat je een veel beter overzicht van je onderwerpen-balans hebt.